Шест признака на остеопороза | Alka®

Алкалната вода при лечение на артрит

Как да разберем дали костите ни са здрави или не? Не можем да ги видим, както виждаме кожата си или да ги чуем както чуваме сърцето или белите си дробове.

Един от начините да погледнем вътре в костите е сканирането на костната плътност, но не е нужно задължително да прибягваме до рентгеновите изследвания. Самото ни тяло също може да каже много за здравината на костите ни.

Оказва се, че има много външни признаци и симптоми на остеопороза, които могат да хвърлят светлина върху здравината на костите ни. Нека разгледаме някои признаци и симптоми, които може да са индикатори за ранна костна загуба.

Разпознаването на тези симптоми още в началото, може да ви спести нежелано лечение или страдание и да ви предложи свободата на движението и силата до края на живота ви.

 

Имате ли признаци на ранна остеопороза?

 

  1. Отдръпнати венци (рецесия на венците)

Отдръпването на венците се среща доста често и може да се дължи на различни фактори, един от които е загубата на кост. Нашите зъби са свързани с челюстната кост и ако челюстта започне да губи от костното вещество, венците могат да се отдръпнат. При изследвания на жени е установено, че загубата на челюстна кост често е свързана с по-ниска костна плътност на лумбалните прешлени на гръбначен стълб. Стандартните и панорамните рентгенови снимки, направени по изискване на вашия  зъболекар, могат също да ви дадат възможността да научите дали имате загуба на кост.

 

  1. Намалена сила на захвата

С напредването на възрастта един от най-сигурните начини да се сведе до минимум рискът от счупване на кост е чрез предотвратяване на падането. А за това са важни добрият баланс, общата мускулна сила и силата на захвата. В скорошно проучване на жени в менопауза е установено, че силата на ръката е най-важният физически тестов фактор, свързан с общата минерална плътност на костите. За щастие, подобряването на силата на захвата и общата мускулна сила е напълно постижимо без значение на възрастта.

 

  1. Слаби и чупливи нокти

Здравите кости предполагат и наличието на здрави нокти. Имайте предвид , че има много фактори, които да причинят слаби и чупливи нокти.  Например продължителното престояване на ръцете във вода, използването на агресивни почистващи препарати, градинарски дейности или други активности също могат да бъдат вредни за ноктите.

 

  1. Спазми, мускулни болки и болки в костите

С остаряването много хора приемат болките като част от живота, но този симптом често  може да показва, че костите се нуждаят от подкрепа. Болките в мускулите и костите са често пренебрегвани, а те са сигнал за дефицит на минерали и витамини. Изтъняването на костите се дължи най-вече на липсата на  витамин D – важния строител на костите.

Спазмите или т.нар. крампи са друг симптом, на който трябва да се обърне внимание. Може да има редица причини, поради които да се появяват крампи и болки в различни части на краката. Когато се появят през нощта, често това е сигнал, че нивата на калций, магнезий или калий са спаднали твърде ниско през нощта (когато не консумирате храна).  Ако тази ситуация продължава дълго във времето, може да мислим, че е налице сериозен минерален дефицит, а той от своя страна да доведе до прекомерна костна загуба. Всъщност тялото ни компенсира липсата на алкалните минерали магнезий и калций като ги извлича от костите. При такива случаи е препоръчително да се приемат добавки, съдържащи калций и магнезий и то най-вече преди лягане.

  1. Загуба на височина

Загубата на височина се среща често с напредването на възрастта и за нея има много причини, включително лоша стойка и фрактури на прешлените. Лошата стойка може да не означава, че имате загуба на кост, но това може да показва отслабване на мускулите около гръбначния стълб. Тъй като костите и мускулите работят в едно цяло и обикновено набират и губят сила в синхрон, най-вероятно загубата на мускулна маса може да доведе до евентуална загуба на кост.

 

  1. Спад в нивото на физическа издръжливост

Остеопорозата е свързана с цялостен спад на физическата сила и издръжливостта, измерени чрез аеробен капацитет, мускулна сила и дори равновесен баланс. Ако общото ви физическо състояние се влоши, вероятно костната ви маса също е намаляла. Вместо да се чувствате уплашени или притеснени от тези промени, възползвайте се от възможността да обърнете повече внимание на личното си здраве и дълголетие, като се погрижите за костите си. Дори жените, които дълго време са водели заседнал начин на живот, могат да постигнат значителни резултати и ползи, включително по-добра физическа координация, ако въведат в ежедневието си умерена програма от физически упражнения, съобразена с техните възможности и потребности.

Факт е, че дори хората на 80 и 90 години имат способността да се адаптират, както към тренировките за издръжливост, така и за сила.

Силните кости са гаранция за добра физическа форма за дълги години

Ако костите Ви са здрави и силни, със сигурност и мускулите ви също ще бъдат. Ще имате и голям запас от минерали, складирани за бъдещето. Силните кости означават, че ще имате способността да бъдете активни и дори гъвкави и в по-старите си години.

Нямате какво да губите, като се грижите добре за костите си, може само да спечелите.

 

Етапи на развитие на остеопорозата