6 стъпки, които да следвате за възстановяване на счупена кост | Alka®

6 стъпки, които да следвате за възстановяване на счупена кост
Contents hide

6 стъпки, които да следвате за възстановяване на счупена кост (фрактура)

 

  1. Осигурете на организма адекватна енергия и прием на калории.

  2.  Увеличете приемът на протеини.

  3. Увеличете противовъзпалителните хранителни вещества (особено такива на Витамин С и Кверцетин).

  4. Увеличете приемът на минерали, за да включите всички 20 основни хранителни вещества за изграждане на костите.

  5. Увеличете приемът на витамини.

  6. Избягвайте пушенето и алкохола.

 

Хората, които са получили фрактура, вероятно си спомнят първо болката от нараняването, а след това продължителното обездвижване по време на процеса на зарастване на костта.

Дискомфортът и ограниченията, които  настъпват пораждат съмнения дали костите ще заздравеят правилно и дали няма пак да се счупят.
Всъщност това, което не всички знаят е, че в тялото веднага започва процес на оздравяване.

Ръководена от сложна интелигентност, която все още не разбираме напълно, костта се поправя сама и за няколко месеца отново става цялостна. Процесът на самовъзстановяване на счупването е спонтанен, естествен и не търси посока от нас, но това, което допълнително предприемем през това време, има голямо значение.

Това, което ще правим в периода на лечение през който ще преминем, силно ще повлияе бързината на процеса на възстановяване на костите. Освен това, правилните ни действия в този процес, могат да доведат до укрепване на цялата ни костна структура и да намалят вероятността от бъдещи фрактури.

Физиология на зарастване на фрактури

Заздравяването на фрактурите включва сложни процеси на клетъчна и тъканна пролиферация и диференциация. Има много фактори, които влияят на тези процеси: растеж, количество на възпалителни цитокини, на антиоксиданти, наличието на клетки, изграждащи костната тъкан (остеобласти), както и на клетки, разрушаващи костното вещество (остеокласти), хормони, аминокиселини и на още множество хранителни вещества.

Зарастването на фрактурите може да бъде разделено на три фази.

Първият етап на оздравяването е фазата на възпалението. Образува се хематом, който създава възпалителен процес и по този начин позволява притокът на заздравителните клетки да достигне до областта на раната. Следва цитокинова каскада, която вкарва реставрационните клетки във фрактурата. Тези клетки веднага започват да се превръщат в специализирани клетки, които изграждат нова костна тъкан (остеобласти) и нов хрущял (хондробласти). През следващите няколко месеца тези клетки осигуряват процеса на възстановяване, поставяйки нова костна матрица и хрущял. През този начален етап остеокластните клетки разтварят и рециклират костни остатъци.

Вторият, възстановителен етап започва около две седмици след настъпването на фрактурата. На този етап протеините, произведени от остеобластите и хондробластите, започват да се консолидират в това, което е известно като мек калус. Това меко, ново костно вещество в крайна сметка се втвърдява в твърд калус, докато костта се оформи за период от 6 до 12 седмици.

Последната трета стъпка на възстановяването е известна като фаза на ремоделиране. На този етап калусът започва да се оформя и да се прекроява.

Новото костно вещество се превръща в по-здрава ламеларна кост чрез съвместното действие както на остеобластните костно-образуващи клетки, така и на остеокластните костно-резорбционни клетки.

Оздравителният процес изисква специфично хранене

Всеки етап от процеса на зарастване на фрактурата носи със себе си повишени хранителни нужди. За начало целият процес изисква много енергия, която обикновено се доставя чрез приема на калории от храната. Организмът се нуждае и от синтез на нови протеини, което зависи от достатъчното снабдяване с аминокиселини, получени от специфични протеини. Адекватното кръвоснабдяване също е задължително за заздравяването на фрактурите. А всичко, което намалява притока на кръв (като тютюнопушене или лоша циркулация), забавя процесът на оздравяване. Също така, самата травма създава про-оксиданти (свободни радикали), причинявайки оксидативен стрес, който може да изчерпи антиоксидантните резерви на организма.

5 хранителни стъпки за ускоряване на зарастването на фрактурите

Най-често прилаганото решение за заздравяването на костите е да се ограничи използването на увредената кост или крайник. Има, обаче и редица други неща, които можете да използвате, за да намалите времето на оздравяване:

Осигурете на организма достатъчно енергия чрез повишен прием на калории

Заздравяването на фрактурите изисква много енергия. По тази причина е подходящо да увеличите приема на калории, за да насърчите оздравителния процес. При травматични фрактури на дългите кости например, се наблюдава незабавно увеличаване на метаболитните нужди, което може да се превърне в калорийно търсене три пъти повече от нормалното. Докато нормално активен възрастен човек може да се нуждае от 2500 калории на ден, пациентът на легло, с множество фрактури може да се нуждае от 6000 калории на ден. Ако те не бъдат осигурени, лечебният процес може да бъде компрометиран.

 

Увеличете приемът на протеини

Костта може да си представите като гъба, направена от живи протеини, върху която са вградени минерални кристали. По обем приблизително половината от костта се състои от протеин. Когато се получи фрактура, тялото се опитва да събере протеиновите градивни елементи заедно, за да синтезира нова структурна костна протеинова матрица. Добавянето на протеини увеличава растежните фактори като инсулиноподобен растежен фактор-1 (IGF-1), полипептид, който оказва положителен ефект върху скелетната цялост, мускулната сила, имунния отговор и обновяването на костите. Протеиновото недохранване може да доведе до появата на т.нар. „каучуков“ калус. За да се изгради твърдо ново костно вещество е нужен адекватен или висок прием на протеини. Редица проучвания показват ускоряване на зарастването на фрактурите с дори скромното увеличение на приема на протеини от 10 до 20 грама. Ползите от допълнителния прием на протеини са важни за всички и особено за хората с недохранване или ниско ниво на протеини в изходните стойности. Всъщност сред възрастните пациенти с фрактура на тазобедрената става именно състоянието на протеина в момента на фрактурата предсказва какъв ще е резултатът от фрактурата. Тези с нисък протеинов статус се нуждаят от повече време, за да се излекуват и имат повече усложнения, включително смърт. От особено значение са специфичните аминокиселини, които включват лизин, аргинин, пролин, глицин, цистин и глутамин. Известно е например, че лизинът подобрява абсорбцията на калций, увеличава количеството му в костната матрица и подпомага регенерацията на тъканите.

 

Увеличете приема на противовъзпалителните хранителни вещества

Антиоксидантите възстановяват окислителните увреждания. При получаването на костна фрактура, от увредените тъкани се създават голям брой свободни радикали. Тези свободни радикали причиняват възпаление и по-нататъшно разграждане на костния колаген. При заздравяването на фрактурите повишеното производство на свободни радикали може да попречи на работата на естествените защитни антиоксидантни механизми. В такива случаи се предполага, че антиоксидантите – включително витамини Е и С, ликопен и алфа-липоева киселина – са полезни за потискане на разрушителния ефект на свободните радикали върху системите на цялото тяло и подобряване на зарастването на фрактурите.
Възпалението е съществен компонент за лечебния процес в костите. Макар и болезнено, то е важна част от процеса на почистване и възстановяване. Този възпалителен процес включва циклооксигеназа (COX), ензими COX-1 и COX-2. Много от нашите стандартни нестероидни противовъзпалителни лекарства действат  потискащо на ензимите COX-1 и COX-2 , което облекчава болката, но и забавя заздравяването. От друга страна, можем да ускорим заздравяването и да намалим възпалението, като подхраним организма с полезни витамини. Витамин С, биофлавоноиди и флавоноли като кверцетин и проантроцидин и омега-3 мастни киселини естествено успокояват възпалителният процес и ускоряват заздравяването.

 

Увеличете приема на минерали

Около 70 процента от костите са изградени от минерали (калций, фосфор, магнезий, силиций, цинк и др.). За зарастването на фрактурите е нужно ежедневното консумиране на достатъчно количество минерали.

 

Увеличете приемът на витамини

Въпреки че протеините и минералите са важни градивни елементи, витамините са катализаторите на много биохимични реакции и са също толкова важни. При лечението на фрактури можем ясно да идентифицираме жизненоважните роли на няколко витамина, включително витамин С, витамин D и витамин К, както и енергийно произвеждащите витамини от група В, които трябва да се приемат в терапевтични дози.

 

Избягвайте пушенето и алкохола

 

Пушене

Многобройни изследвания показват, че тютюнопушенето забавя лечебния процес и увеличава заболеваемостта, свързана с фрактурите. Наблюдават се постоперативни усложнения като забавено заздравяване, инфекция и нелечение на фрактури при пушачите. При тях вероятността да развият костна инфекция (остеомиелит) е два-пъти по-голяма.
Въздействието на тютюнопушенето забавя фазата на образуване на хрущял при зарастването на фрактурите. Като цяло, ясната препоръка при хора с фрактури е да се избягва тютюнопушенето през пълния рехабилитационен период.

 

Злоупотреба с алкохол

Алкохолът в големи количества може да бъде директно токсичен за костите, а злоупотребата с алкохол е свързана с увеличаване, както на честотата на фрактурите, така и на усложненията при зарастване ми, включително инфекция. Силно препоръчително е да се елиминира всеки прекомерен прием на алкохол по време на зарастването на фрактурите.

Заключение

Костта е сложна, жива тъкан, която постоянно се променя и приспособява към изискванията, поставени пред нея. Безброй хранителни вещества, хормони и други биохимични фактори са от съществено значение за формирането и поддържането на костите, както и за възстановяването им.

Въпреки, че една фрактура може да бъде плашеща, такава злополука можем да я разглеждаме като възможност да направим промени в храненето и начина на живот, което ще укрепи цялото ни тяло, ще съхрани плътността на костите ни и ще подобри цялостното ни здраве.