Алкализиращ режим при хипотиреоидизъм | Alka®

хипотиреоидизъм

Алкализиращ режим при хипотиреоидизъм

Най-честата причина за хипотиреоидизма е автоимунното възпаление на щитовидната жлеза (тиреоидит на Хашимото).

Ако се борите с килограмите, умората, болките, редовните настинки и сухата кожа, то най-вероятно имате проблеми с щитовидната жлеза. Проблемът няма да изчезне, докато не предприемете мерки за излекуването й. По-долу ще Ви предложим алкализиращ режим на хранене, който ще Ви помогне в борбата с хипотиреоидизма.

Какво представлява щитовидната жлеза?

Щитовидната жлеза е с формата на пеперуда и се намира в предната част на шията. Тя е най – голямата ендоĸринна жлеза в човешкия организъм. Тя е един от най-важните органи в ендокринната система на човека. Ролята й е ключова за основния метаболизъм, кислородната консумация, енергийния баланс, производството на топлина и други. Хормоните й регулират цялостния метаболизъм на организма. Хормоналният дисбаланс може да бъде опасен и да доведе до много нежелани последици.

Щитовидната жлеза произвежда основно два хормона:

  1. Т3: Трийодтиронин
  2. Т4: Тироксин

Тиреоидните хормони имат значителен ефект върху човешкия организъм. Те са отговорни за аĸтивацията на липидната обмяна. Фунĸцията на хормоните е свързана още с регулирането на метаболизма, топлопродуĸцията и поддържането на ĸостите. Проблемите с щитовидната жлеза се появяват тогава, ĸогато тя започне да произвежда преĸалено малĸо или твърде много хормони.

Каква е разликата между хипотиреоидизъм и хипертиреоидизъм?

Хипотиреоидизмът и хипертиреоидизмът са двете състояния на щитовидната жлеза, които може да причинят симптоми на дисбаланс  в цялото тяло.

Най-добрият пример за обяснение на разликата между тях е, че хипертиреоидизма идва от думата хипер, която означава свръхактивен (бърз метаболизъм, прекомерна загуба на тегло), а хипотиреоидизма от хипо, тоест неактивен (бавен метаболизъм, наддаване на тегло, умора, депресия).

Хипертиреоидизъм

Когато е налице хипертиреоидизъм, щитовидната жлеза функционира прекомерно, като предизвиква хормонална хиперсекреция. Най-очевидният симптом е уголемяване на щитовидната жлеза. Сред симптоматиката присъстват още тахикардия, отслабване, нервност, треперене, безсъние и прекомерно потене.

Какви са симптомите:

  • супер бърз метаболизъм и невъзможност за наддаване на тегло,
  • внезапна необяснима загуба на тегло,
  • крехки кости,
  • проблеми с очите,
  • сърдечни аритмии,
  • тънка, чуплива коса,
  • прекомерно безпокойство,
  • обилно потене,
  • диария.

Има няколко естествени подхода към хипертиреоидизма, за които е доказано, че значително подобряват функцията на щитовидната жлеза.
Един от тях е спазването на диета, богата на алкални храни.

Хипотиреоидизъм

Хипотиреоидизмът  представлява намаляване на нивата на хормоните на щитовидната жлеза в кръвната плазма. Наблюдават се симптоми като силна умора, изтощение, мускулна слабост, чувство за хлад, необяснимо качване или сваляне на килограми, депресия и други емоционални дисбаланси.

И още:

  • наддаване на тегло (и трудно отслабване),
  • груба и напукана кожа,
  • косопад,
  • безплодие,
  • запек,
  • чести настинки и грип и като цяло понижен имунитет,
  • внезапни промени в менструалния цикъл.

Причини за хипотиреоидизъм

Автоимунно възпаление на щитовидната жлеза

Най-честата причина за хипотиреоидизъм е възпалението, което води до състояние, известно като тиреоидит на Хашимото. Другите му наименования са хроничен лимфоцитен тиреоидит или автоимунен тиреоидит. В основата му стои дефект в имунния отговор на организма, който разпознава щитовидната жлеза като чуждо тяло и изработва антитела, насочени срещу нея. Те атакуват тъканта й и постепенно я разграждат, което води и до намалената й функция.

Диета с високо съдържание на киселинно-образуващи храни

Начинът на хранене може да помогне да предотвратите хипотиреоидизма, но той също може да бъде и една от причините за появата му. Приемането предимно на киселинно-образуващи храни създава перфектната среда за дисбаланс на щитовидната жлеза. Когато консумираме прекалено много киселинно-образуващи храни, ние поставяме тялото си в състояние на постоянен стрес, принуждавайки го непрекъснато  да се бори да неутрализира киселинността и да балансира нивото на pH.

Дефицит на йод и селен

Йодът е важен елемент за цялото тяло. Той е от изключително значение за работата на щитовидната жлеза, която както вече знаем, управлява редица процеси и органи в нашето тяло.

Когато той е в дефицит, се получава увеличаване на жлезата – гуша. При нарушения в нормалния й ход се появяват и здравословни проблеми. Възможни са и умствени увреждания и влошаване на психичното здраве. Дали всичко с щитовидната жлеза е в норма или не, се установява с изследване на определени хормони. Белези за нарушения са още косопад, промяна на теглото, изпотяване, безпричинна нервност.

Йoдът ce cъдъpжa в oпpeдeлeни xpaнитeлни пpoдyĸти. По принцип с хрaнaтa дocтaвяме нa нaшия opгaнизъм нeoбxoдимите вeщecтвa, витaмини, мaĸpo и миĸpo eлeмeнти. Аĸo обаче храносмилателната ни система нe paбoти дoбpe, поради възпaлeния, диcбaĸтepиoзa, синдpoм нa пpoпycĸливитe чepвa или дpyги пpичини, ycвoявaнeтo нa xpaнитeлнитe вeщecтвa, витaминитe и миĸpoeлeмeнтитe, в тoвa чиcлo и на йoдa се възпрепятства. В peзyлтaт възниĸвaт ĸaĸтo йoдoдeфицит и aвитaминoзa, тaĸa и нeдocтиĸ нa минepaли зa нopмaлнaтa paбoтa нa opгaнизмa. За да предотвратите това осигурете на организма си нормално снабдяване с йод. Той се съдържа предимно в морските дарове и водораслите, но и в други хранителни продукти. Изпалзването на йодирана готварска сол също е добър начин да включите йод във всекидневното си хранене.

Селенът е също толкова важен, колкото и йода, но често се пренебрегва.

Щитовидната жлеза е органа с най-голяма потребност от селен. Тя използва селена за метаболизма на щитовидните хормони.

Селенът пoмaгa  за неутрализирането нa много вpeдни миĸpoeлeмeнти. Toй e ĸpитичнo нeoбxoдим зa пpoизвoдcтвoтo нa глyтaтиoн в чepния дpoб, ĸoйтo yлecнявa дeтoĸcиĸaциятa нa opгaнизмa и пoмaгa нa тeжĸитe мeтaли дa ce cвъpзвaт и дa ce извeждaт нaвън.

Дефицитът на селен най-често се свързва с появата на хипертиреоидизъм, но той също може да играе значителна роля и в хипотиреоидизма.

Има много алкалообразуващи източници на селен, включително спанак, леща, бразилски ядки, слънчогледови семки, кашу, овесени ядки и други.

 

Синдром на пропускливите черва

Синдромът на пропускливите черва създава предпоставка за постоянно възпаление в организма и развитие на хронични болести, в това число автоимунни, алергии и онкология.
Възпалението, причинено от лошия хранителен избор (глутен, преработени храни, захар, животински протеини и млечни продукти), създава дисбаланс и увреждане в червата. Когато има възпаление, пропускливостта на чревната лигавица  се увеличава и създава малки отвори, които позволяват на частици неразградена храна да навлязат  в кръвотока. Това веднага задейства имунен отговор,като причинява появата на автоимунни състояния (като например Хашимото, но също така и ревматоиден артрит, лупус, Грейвс, диабет тип 1, множествена склероза и други).

Стрес

Стресът не е просто емоция, а физическа реакция на тялото. Това е команда за „борба или бягство“ и трябва да го разпознаете като една от най-важните променливи във вашето ежедневие. Трябва да разберете и да прецените колко той влияе върху вашето благосъстояние. Ако сте уморени, имате проблеми с храносмилането или със съня, лесно наддавате тегло или го губите, ако не се възстановявате бързо от физически упражнения или имате честа кашлица и настинка, тогава имате мудна функция на щитовидната жлеза. И стресът е един от основните виновници за всичко това.
Трябва също така да приемете, че стресът е нещо, над което имате контрол. Трябва да разграничавате стреса на два вида: стресови ситуации  (които не можете да контролирате) и стресова реакция (която можете да контролирате). Не можете да контролирате всичко, което се случва в живота ви, но можете да повлияете на това как да реагирате в различните ситуации.

Подобно на хидратацията, ние обикновено оставяме съня на случайността, Това трябва да се промени. Трябва да превърнете почивката в приоритет. Абсолютно необходимо е за здравето на щитовидната ви жлеза.
Качеството на съня влияе върху хипофизата и на отделянето от нея на тиротропин (TSH). Това е хормонът, който пък регулира освобождаването и обема на хормоните на щитовидната жлеза тироксин (Т4) и трийодтиронин (Т3). Лошият сън води до лоша функция на щитовидната жлеза.  Проучванията дори показват, че лошият сън (особено при жените) повишава риска от рак на щитовидната жлеза.
Той също може да доведе до лош имунен отговор и лошо храносмилане.    Ето защо трябва да прекъснете този лош навик и да помогнете на тялото си да се възстанови, като му осигурявате здрав и продължителен сън.

алкална диета

Алкализираща диета при хипотиреоидизъм

Какво да избягвате?

Глутен

Глутенът е протеин, който се съдържа в зърнени храни като пшеница, ечемик и ръж.  Той е в основата на десетки симптоми и болести и една от основните причини за възпалението, автоимунния и ендокринния дисбаланс, следователно и за хипотиреоидизма.

Задължително трябва  да премахнете глутена от диетата си, особено ако имате хипотиреоидизъм или друго автоимунно възпаление или храносмилателно разстройство.
Повечето хора консумират глутен с храни като хляб, тестени изделия, сладкиши, зърнени култури и т.н. Това трябва да се промени и за щастие може да се направи много по-лесно, отколкото повечето хора си мислят.

Захар

Заради рафинирането и обработките всичките полезни свойства на захарната тръстика са изчезнали. За да разгради рафинираната захар тялото ни използва много отзапасите си от витамини и минерали, при това тя не се разгражда напълно. Неусвоената захароза пък води до образуването на токсини, които убиват клетките. Така, колкото повече захар консумираме, толкова повече изтощаваме организма си.

Захарта е причина за редица здравословни проблеми като:

  • рязко спадане на глюкозата в кръвта;
  • увеличаване риска от сърдечно-съдови заболявания;
  • отслабване на имунната система;
  • провокиране на метаболитни заболявания;
  • повишаване риска от развитие на диабет;
  • повишаване риска от клетъчни видоизменения,
  • ускоряване на стареенето;
  • автоимунно възпаление,
  • напълняване,
  • хормонални нарушения,
  • повишена киселинност.

Мляко и млечни продукти

Животинското млякото е  не само киселинно-образуваща храна, но то съдържа и протеини, различни от тези, които се намират в човешкото мляко. При човек със синдрома на пропускливите черва, който е на практика постоянно в хипотиреоидизъм, тялото му ще разпознае тези протеини като чужд нашественик и ще изработи антитела, които да атакуват белтъците на кравето мляко.

Вода

Водата от чешмата е пълна с токсини, които са известни като ендокринни разрушители. Ако съдържанието на флуор в чешмяната вода е твърде високо, то може да доведе до редица здравословни проблеми.  Един от неблагоприятните ефекти от флуора е понижената функция на щитовидната жлеза (хипотиреоидизъм).

Бром

Бромът е много токсично вещество и се счита за един от най-опасните и често срещани ендокринни (хормонални) разрушители в нашата храна. Той е особено опасен за щитовидната жлеза, защото нарешава естествените процеси в щитовидната жлеза за улавяне и използване на йода.
Елиминирането на брома изцяло може да бъде сложно, но със сигурност можем да намалим драматично количеството му като премахнем следното от живота си:

  • безалкохолните напитки;
  • големите количества тестени изделия;
  • храните, съхранявани в пластмаси;
  • пестицидите;
  • лекарства, доколкото е възможно (особено спрейове за нос).

 С какво да се храним:

Елиминирането на захар, глутен, преработени храни, млечни и други киселинно-образуващи храни, както и избягването на токсини – флуор, бром, както и други токсини, съдържащи се в домакинските почистващи препарати, шампоани и др., ще дадат на щитовидната Ви жлеза (и на цялото ви тяло) необходимата почивка.

Знайте, че тялото ви притежава силата и способността само да се лекува, регенерира и възстановява. Просто трябва да му дадете инструментите, с които да си помогне.
Ако насочите усилията си към правилните храни, бързо ще усетите промяната. Вашата енергия ще започне да расте, сънят ви ще се подобри, кожата ви ще се стегне и ще свети, умствената ви енергия ще бъде последователна и съсредоточена и най-вече ще бъдете здрави и енергични.

Зеленчуци

Те трябва да присъстват в менюто Ви в изобилие, ако искате да помогнете  на щитовидната си жлеза.

Наблегнете на зелени зеленчуци като: спанак, лапад, къдраво зеле, рукола, зеле,  магданоз, броколи, кейл, маруля, целина, краставица и др.
Те са богати на хлорофил, омега 3, протеини, фибри, огромна гама от витамини и минерали, антиоксиданти, алкализиращи и противовъзпалителни хранителни вещества.  Зелените зеленчуци (най-вече листните) са без съмнение най-здравословните храни на Земята.

Куркума и джинджифил

Тези вкусни подправки съдържат някои от най-противовъзпалителните съединения. Куркуминът в куркумата и гингеролите в джинджифила са изключително полезни в борбата с възпалението.

Здравословни мазнини

Омега 3 и наситените мазнини от кокосовия орех са изключително важни за ендокринната система, за премахването на възпалението и киселинността, за подобряване функцията на мозъка, за понижаване на холестерола и защита на сърцето, както и много други. От особено значение са най-вече за здравето на щитовидната жлеза.

Кокосовото масло е много необходимо за вашето здраве и трябва да го консумирате ежедневно. Подобно на всички мазнини, то е смес от мастни киселини. Кокосовото масло е най-богатият източник в природата на средно-верижни мастни киселини, наречени още средноверижни триглицериди.  Средно-верижните триглицериди, са средни молекули, които по-лесно се усвояват и веднага се преработват от черния дроб в енергия. Тези киселини забързват метаболизма и подпомагат използването на мастните резерви, а не подпомагат натрупването на мазнини в организма.  Тези мастни киселини са изключително полезни за метаболизма, производството на енергия, здравето на мозъка, здравето на очите, на щитовидната жлеза и за храносмилателния баланс.

Филтрирана, чиста вода

Правилната хидратация помага за поддържането на храносмилателната функция, премахва желанието за храни, богати на захар и въглехидрати, засилва имунитета, помага за изчистването на токсините от тялото, подпомага работата на черния дроб и бъбреците, помага за създаването на нови здрави червени кръвни клетки – всъщност всяка функция в организма се влияе от нивата на хидратация.
По-конкретно, що се отнася до щитовидната жлеза, дехидратацията може да бъде огромен проблем, който да ви засегне по няколко начина:

  • Дехидратацията води до повишаване на нивата на хистамин и до увеличаване на много от симптомите на хипотиреоидизма, като високо кръвно налягане, проблеми със съня, безпокойство, стрес, главоболие и т.н.
  • Дехидратацията променя концентрациите в кръвните клетки и плазмата, което влияе върху циркулацията на Т3 и Т4.
  •  Дехидратацията може да доведе до увеличаване на производството на кортизол, като стресира надбъбречните жлези и следователно производството на TSH, което допълнително ще повлияе на щитовидната жлеза

Трябва да се стремите да консумирате между 2-4 литра чиста, филтрирана (без флуорид) вода всеки ден. В това число можете да включите зеленчукови сокове и смутита, билкови чайове и т.н.

Храни богати на фибри

Повечето хора с хипотиреоидизъм имат храносмилателен дисбаланс, така че трябва да се стремят да консумират поне 40 г фибри на ден от различни източници. Те могат да се набавят с консумирането на много зелени зеленчуци, плодове с ниско съдържание на захар като горски плодове, както и  ядки, семена, варива, покълнали зърна (без глутен) и т.н.

Морски водорасли

Ако се храните здравословно и избягвате храни и химикали, разрушаващи ендокринната Ви система, тялото ви ще може естествено да си набави йода, от който се нуждае. Включването на морските водорасли в хранителният Ви план ще Ви помогне много в това.

Препоръчително е всяка седмица да включвате водорасли в менюто си. Най-лесният начин  е да си купите няколко сушени нори листа, да ги накъсате и добавите към салатата. Придава прекрасна текстура и аромат.