Карфиолът е идеален за диети и предпазва от напълняване | Alka®

карфиол алкална хрна за здраве и тънка талия

Карфиолът е от топ 10 на алкалните храни и спомага за добро здраве и тънка талия

Карфиолът носи името си от „цвят на зеле“. Смята се, че е родом от – източното Средиземноморие, отглежда се предимно в Европа и Америка. Още по-полезен е от зелето, на което толкова често го оприличават. В нашата кулинарна традиция той присъства предимно в туршии и огретени. Напоследък обаче все по-често се ползва в здравословните рецепти за крем-супи, салати, разядки, предястия.

Карфиолът е нискокалорична храна и съдържа едва 3% въглехидрати в 100гр.

Съдържа 90% вода, 2% белтъчини, 3% въглехидрати, 1 % минерални соли и е супербогат на витамини – съдържа витамини от В групата, провитамин А, С, К, фолиева киселина, селен. 100 г карфиол ни сдобиват с едва 20 ккал и голямо количество фибри, така че ако сте на диета, запасете се точно с този „цвят на зеле“.

Полезността на зеленчука е на няколко фронта :

  • той детоксикира
  • алкализиращ ефект
  • забавя стареенето
  • отличен антиоксидант е
  • действа противовъзпалително.
  • много е добър за деца, които имат астматични проблеми

Карфиолът може да се консумира суров или сготвен.

Важно е да се знае, че хора с проблеми  на щитовидната жлеза не бива да го хапват суров, защото в сурово състояние той съдържа вещества, които може да повлияят неблагоприятно на здравословното им състояние.

Доскоро българите наистина не влагахме особено въображение при приготвянето му. Да не кажем, че го бутахме само в царската туршия. А този нежен зеленчук заслужава повече внимание.

В 250 г карфиол се съдържа половината от необходимата ни дневна дажба фибри.

Индийците, чиято кухня е толкова богата и наситена на вкусове, го обожават. Те го овкусяват със своите типични подправки, които вече са достъпни и у нас, така че спокойно може да опитате да извадите карфиола от царската му бърлога на туршиен зеленчук и да го пъхнете в някоя кулинарна приказка за Шехерезада.

За целта ще са ви нужни неголяма глава карфиол и букет от куркума, кориандър, джинджифил, кимион и други по избор. Ако пък това ви е твърде екзотичен избор, винаги можете да се доверите на добрата италианска традиция. Запечете същата глава карфиол със сметана и сирена и готово!

Как да изберем правилно карфиол, за да Ви е максимано полезен

  1. Избирайте по-малки глави карфиол, за да можете да ги огледате хубаво да не са почернели, а и да ги измиете по-лесно. На цвят трябва да са кремави и да бъдат компактни. Ако имат богата зелена листна „опаковка“, е добре, защото са били по-хубаво предпазени. Не купувайте глави, по които са се появили малки цветчета.
  2. След като махнете листата и отрежете пънчето, потопете цялата глава в гореща вода със сол, за да паднат калта и мръсотиите. Изплакнете добре, най-хубаво розичка по розичка. Не ползвайте метални съдове за карфиола, защото този зеленчук влиза в химична реакция с метала.
  3. Като повечето зеленчуци най-поле зен е суров, но ако все пак решите да го сготвите, за да запазите максимално полезните му съставки, пригответе го за няколко минути на пара.

Здравословни рецепти с карфиол

Салата

Бърз вариант за салата е да разкъсате карфиола на розички, да го сложите на пара за пет минути, след това да го осолите, полеете със зехтин и балсамов оцет, а може и лъжичка горчица. Всяка друга добавка е въпрос на вкус и въображение.

Суровият карфиол може да се съчетае с обикновено зеле и моркови, подправени с лимон, зехтин и малко чесън.

Крем-супата от карфиол

крем супа от карфиол

Тази супа е идеална за хладните вечери. Задушете 1 глава лук в дълбока тенджера, Добавете 1 -2 лъжици  брашно и разбъркайте добре. Долейте 100 мл бяло вино и добавете карфиола, разделен на розички. Долейте 200 мл прясно мляко и толкова вода, колкото да покрие зеленчуците.

Сварете, докато омекнат и пасирайте. Подправете със сол, кимион, индийско орехче и сервирайте всяка порция с голяма лъжица заквасена сметана. Към тази супа може да добавите броколи, брюкселско зеле, тиква и друго по избор.

Здравословен чипс

Предложете на децата-здравословен чипс – накъсайте им една глава карфиол и им осолете най-нежните розички. Току-виж им харесали повече от вредния купешки чипс.

Мусака от карфиол

Загрейте в тиган малко олио и добавете наситнена една глава лук и следните подправки: кимион на зърна, куркума, джинджифил и черен пипер. Добавете четвърт кайма и бъркайте, докато месото покафенее. След това добавете една консерва домати и 150 мл вода. Когато течността заври, сложете два картофа, нарязани на дребни кубчета, а към края на сготвянето им пуснете вътре и глава карфиол на розички.

Паниран карфиол

Макар да не е най-здравословният вариант, е лесен и бърз за вечеря след тежък работен ден: паниран карфиол! Смесете розичките карфиол със следната панировка: 150 г брашно,300 г тъмна бира, сол, куркума, черен пипер, кимион. Запържете и сервирайте с пресни зеленчуци 1 и заливка от кисело мляко, тахан и копър.